Logo

Groepslessen

Yogastudio Licht maakt deel uit van De Lichtplaats in Zaandam.

In dit centrum op het gebied lichamelijke, mentale en emotionele gezondheid bevindt zich o.a. yogaschool het Goudlokaal.

Als lid van Yogastudio Licht heb je het voorrecht om ook deel te mogen nemen aan de fijne en zeer diverse lessen in het Goudlokaal.

Het Goudlokaal en Yogastudio Licht bieden één uitgebreid rooster waaruit je iedere week opnieuw een keuze kunt maken.

 

Een proefles, groepslessen en workshops in Yogastudio Licht boek je hier!

Voor het reserveren van  privésessies, en voor meer informatie kun je contact opnemen via de contactpagina.

Voor meer informatie over de tarieven van groepslessen kijk je hier.

 

Iedere yogaschool heeft een eigen aanpak en insteek. Wij vinden het belangrijk en fijn om persoonlijke aandacht aan iedereen te kunnen geven en ruimte te creëren voor ieders persoonlijke proces. Dit proces is voor iedere cursist, zowel op lichamelijk als op mentaal en emotioneel vlak, verschillend. We geven graag extra aandacht indien nodig, en hebben het maximale aantal deelnemers per les daarom gesteld op 15..

 

Hatha Yoga
Onze Hatha yogalessen worden gegeven volgens de Critical Alignment methode (ontwikkeld door Gert van Leeuwen). Binnen deze bewezen methode gaat men ervan uit dat alle bewegingen die je maakt met elkaar te maken hebben en via bewegingsketens met elkaar verbonden zijn. De methode stelt dat je met 11 van deze verbindingen iedere houding kunt samenstellen. Vaak treden er echter verstoringen op die bijna iedereen uit eigen ervaring kent: bovenruggen worden krom, schouders stijf, onderruggen worden gespannen en gevoelig voor overbelasting enzovoorts. Dit reduceert de vrije doorgifte van beweging, en uiteindelijk kunnen hier klachten door ontstaan.

Tijdens de les maken we gebruik van hulpmiddelen (zoals vilten matjes, rubberen strips en houten boogjes) om opgebouwde spanning beter los te kunnen laten en vrije doorgifte van beweging weer mogelijk te maken. De lessen zijn heel geschikt om nek-, schouder- en rugklachten te verminderen of te voorkomen. Er wordt elke keer gewerkt vanuit verschillende thema’s, zoals: achteroverbuigingen, vooroverbuigingen, draaiingen, heupen, nek-schouders-bovenrug. Doordat een bepaald thema volledig opgebouwd en uitgewerkt wordt, ontstaat er (in combinatie met een bewuste ademhaling) een verdieping in de houding. Je leert spanningspatronen te doorbreken en verkeerde voorkeurshoudingen aan te passen.

Hoewel Hatha yoga een fysieke benadering heeft, is de lichamelijke prestatie onbelangrijk, de ervaring staat voorop en in elke houding oefen je in het hier en nu te zijn. Ademhaling speelt hierbij een belangrijke rol. Een grondige lesopbouw en de variaties in moeilijkheidsgraad voor iedere houding zorgen ervoor dat de lessen voor ieder niveau geschikt zijn.

Nek-schouders-rug therapie
Miljoenen mensen hebben regelmatig/chronisch last van pijn in hun nek, schouders en rug veroorzaakt door een verkeerde houding, stress en/of een verkeerde manier van bewegen. Vaak leiden blokkades in de deze gebieden ook tot klachten die je in eerste instantie niet hiermee in verband brengt (hoofdpijn, pijn in armen, handen, benen, heupen, duizeligheid, tintelingen in ledematen etc.). Tijdens de yogales voor nek, schouders en rug leer je de juiste spieren weer in te zetten en de overbelaste spieren meer te ontspannen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de mobiliteit, versterken van de armspieren en houdingsspieren, ontspannen van de nekspieren, losmaken van de spieren rondom de wervels van de rug (zodat ook de wervels hun natuurlijke beweeglijkheid weer terugkrijgen) en bewustwording van aangenomen houdingen. De wervelkolom vindt geleidelijk zijn oorspronkelijke, krachige vorm terug.

Een weldaad voor je hele lichaam, maar ook voor je geest!

Mindful Yoga & Meditatie
Tijdens de Mindful Yoga & Meditatie lessen ligt de nadruk op het bewegen in aandacht. De nadruk ligt wat minder op het correct uitvoeren van de houdingen, en meer op het beleven van de houdingen, meditatie, en het ontdekken van jouw mechanismen en patronen. In een veilige setting leer je (opnieuw) contact te maken met je lichaam en je geest en bewust aanwezig te zijn in het moment. Het helpt je te ontspannen in het feit dat alles altijd verandert, en van het leven te genieten zoals het zich aandient (“Relax, nothing is under control” :-)). De les is lichamelijk minder zwaar dan de Hatha Yoga- en de Vinyasa-les, en is voor iedereen geschikt. Er wordt veel aandacht besteed aan het contact maken met je lichaam, de beginmeditatie/-ontspanning en de eindmeditatie/-ontspanning. Je komt de les ontspannen en opgeladen weer uit en de meeste mensen hebben het gevoel even op reis te zijn geweest. Je bent van harte welkom voor een gratis proefles.

Vinyasa (flow) yoga
Vinyasa yoga wordt ook wel flow yoga genoemd, omdat de houdingen geleidelijk en soepel in elkaar over gaan. Vinyasa yoga gaat over verbinding maken tussen adem en beweging. De adem is een essentieel onderdeel in deze yoga, omdat de series bewegingen gesynchroniseerd met de adem uitgevoerd worden. Over het algemeen gaan omhoog gaande bewegingen samen met inademingen en omlaag gaande bewegingen met uitademingen. Houdingen lopen in deze les vloeiend in elkaar over. Het wordt ook wel “meditatie door beweging” genoemd. En ondertussen wordt je lijf lekker aan het werk gezet.

Vinyasa kan worden vertaald vanuit het Sanskrit naar ‘verbinding’, verwijzend naar de verbinding tussen beweging en de adem.

Yin Yoga

Yin yoga is een relatief jonge vorm van yoga en heeft een diep stimulerende, kalmerende en ontspannende werking. De liggende en zittende houdingen worden langer aangehouden dan in andere yogavormen en hebben, mede hierdoor, een uitermate heilzaam effect op je organen, immuunsysteem, spieren, gewrichten, meridianen en op je geest.
Yin yoga stimuleert het bindweefsel en de gewrichten waardoor je op den duur meer ruimte en flexibiliteit ervaart. Bovendien geeft yin yoga je de mogelijkheid jezelf tegen te komen op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak.
Rust, voelen, toelaten en accepteren zijn de sleutelwoorden.

 

We beginnen iedere les met een ontspanning / meditatie (staand, zittend of liggend). Dan volgt de kern van de les: de houdingen. We sluiten af met een eindontspanning / -meditatie (liggend/zittend). Je zult merken dat je op die manier de ontspanning van de les mee kunt nemen je (hectische) dag of je nacht in.